Hoge bloeddruk

Van een hoge bloeddruk merk je zelf meestal niets. Toch is het belangrijk om te zorgen dat de bloeddruk omlaag gaat. Want een hoge bloeddruk verhoogt het risico op hart- en vaatziekten.

Behandeling hoge bloeddruk

De behandeling van hoge bloeddruk bestaat uit adviezen voor een gezonde leefstijl. Eventueel wordt dit aangevuld met bloeddrukverlagende medicijnen.

Leefstijladviezen krijgt iedereen. Of je ook medicijnen krijgt, is afhankelijk van jouw bloeddrukwaarden. En van jouw risico op hart- en vaatziekten.

Wat kun je zelf doen

Als je een hoge bloeddruk zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doen om die te verlagen:

• Stoppen met roken
  • Afvallen bij overgewicht
  • Voldoende bewegen (het liefst minimaal een half uur per dag)
  • Leren omgaan met spanningen en stress
  • Gezond eten
Hoge bloeddruk en voeding

Gezond en gevarieerd eten heeft een gunstige invloed op de bloeddruk. Kies voor een gezonde voeding. Eet veel groente en fruit en zo min mogelijk verzadigde vetten en zout. Een diëtist kan u vertellen welke aanpassingen er nodig zijn.

Gebruik minder zout

Als je een hoge bloeddruk hebt, is het belangrijk om minder zout te gebruiken. Zout verhoogt namelijk de bloeddruk. Door minder zout te eten kun je de bloeddruk verlagen. En dus de kans op een hart- of vaatziekte. Gebruik kruiden en specerijen in plaats van zout om meer smaak toe te voegen aan een gerecht. En gebruik geen kant-en-klare producten, die bevatten vaak veel zout.

Let op met drop en zoethout

Bij een hoge bloeddruk is het beter om niet te vaak of teveel drop of zoethout te nemen. Drop en zoethout bevatten, naast zout, de stof glycyrrhizine. Deze stof kan de bloeddruk verhogen.

Wij kunnen u helpen de nodige aanpassingen in uw voeding te maken. Neem vooral contact met ons op als u vragen heeft of maak direct een afspraak!

Maak nu een afspraak
Overgewicht en hoge bloeddruk

Heeft u een te hoge bloeddruk én leidt u aan overgewicht? Dan is het verstandig om af te vallen.

Lees verder over afvallen →