Voeding en de overgang

Veel vrouwen in de overgang komen aan of hebben opeens moeite hun gewicht stabiel te houden. Bovendien gaat dit vet op andere plekken zitten dan voorheen; vooral rond de buik en taille.

Er zijn een aantal factoren die hierbij een rol spelen, waaronder de hormonale veranderingen; de oestrogeenproductie neemt toe tijdens de overgang. Het lichaam compenseert dat door meer vet aan te leggen. Daarnaast ontstaat door de relatief toegenomen testosteronproductie het vet op andere plekken zitten; vóór de overgang zit het vet op billen en heupen erna vooral op de buik.

Daar komt bij dat het lichaam als het ouder meer spierafbraak dan spieropbouw kent. Spiermassa verbrandt in rust meer energie dan vetmassa. Het gevolg is dat de stofwisseling minder energie gaat verbruiken. Ook dit draagt bij aan gewichtstoename.

Vrouwen die in de overgang slaapproblemen hebben, kunnen hierdoor wat zwaarder worden. Een tekort aan slaap of een verstoorde slaap heeft ook invloed op je gewicht. Er wordt dan te weinig groeihormoon aangemaakt.

De overgang kan een hele stressvolle periode zijn. De stress maakt dat er meer cortisol geproduceerd wordt, ook dit kan leiden tot gewichtstoename.

Een goede gewichtsregulatie wordt extra belangrijk. En hoewel het lastiger kan zijn, is het zeker mogelijk. Wij kunnen u hierin helpen!